Ääretön pohdinta
Maailma on täynnä tutkittavia asioita ja mitä syvemmälle jotakin tarkastelee, sitä yksityiskohtaisemmaksi huomiossa oleva asia tulee ja tutkimuksesta ammentuu aina vain uusia ja uusia polkuja. Se on todellakin niin, että kaikki näkyvä, niin asiat, esineet, ihmiset kuin ideat ja ajatukset ovat äärettömyydessä ja ne liikkuvat äärettömiin suuntiin, eli ikuisesti yhä suuremmaksi ja suuremmaksi tai vastaavasti pienemmäksi ja pienemmäksi.
Mitä enemmän pohtii ja tutkii, onko mitää ylipäänsä olemassa ja onko missään mitää järkeä, sitä selvemmäksi käy, ettei ole olemassa mitään lopullista, oikeaa vastausta; yhtään mihinkään. Itse olen koittanut selvittää totuutta ja nimenomaan sitä lopullista totuutta, lopputulosta että olisi olemassa jotain oikeasti pysyvää ja ikuista. Tätähän meistä jokainen on varmasti pohtinut ja moni on tehnyt tästä tutkimuksesta ammatin tai elämäntyön. Jollain tavalla voisi väittää, että isossa kuvassa kaikki teot, pyrkimykset ja näkemykset ovat väistämättä yhden ja saman todellisuuden ilmentymiä. Matematiikka ja fysiikka yrittävät selvittää ja selittää saman maailmankaikkeuden lainalaisuuksia ja toimintoja ja nämä tieteenalat eivät voi toisaalta olla ottamatta huomioon asioiden filosofista näkökulmaa jne. Kaikki liittyy kaikkeen. Urheilija ei välttämättä ole syventynyt fysiikkaan, kemiaan tai kehon anatomiaan, mutta kaikki ne vaikuttaa urheilusuoritukseen ja näiden eri tieteenalojen ymmärtämisestä voi olla käytännön hyötyä mikäli urheilija haluaa parantaa suoristustaan.
Mitä teemme sillä ymmärryksellä että
kaikki liittyy toisiinsa ja kaikki on suhteellista ja että millään
ei varsinaisesti ole mitään sen suurempaa merkitystä verrattuna
toiseen? Pienempi liikkuu äärettömästi pienempään ja suurempi
äärettömästi suurempaan, joten koolla ei ole mitään
absoluuttista merkitystä. Mitä hyötyä tai järkeä tämän
ympäripyöreyden pohtimisessa on? Jos emme tiedä absoluuttia, on
50% mahdollisuus, että suhteellisuudella ja ylipäänsä millään
ei ole mitään merkitystä. Tai että sillä on tasan tarkkaan
suhteellista merkitystä sille jota asia koskee ja se jota asia
koskee on itsessään hyvin suhteellinen ja jopa olematon. Mihin tämä
kaikki johtaa?
Moni on minulle vuosien aikana sanonut,
että tuollainen (tällainen) pohdinta saa sekoamaan tai ainakin ,
että siinä ei ole mitään järkeä ja toisin sanoen sitä on ihan
turha harrastaa. Se on totta, äärettömyyden ja ikuisuuden pohdinta
äärimmilleen on aiheuttanut monesti hulluuden ja sekoamisen
tunnetta ja kerran olen löytänyt itseni jopa suljetulta osastolta,
mutta yhtä kaikki siinä pohdinnassa on ollut vähintään yhtä
paljon järkeä ja merkitystä kuin ylipäänsä yhtään missään.
Mikä tahansa toiminta on yhtä turhaa kuin äärettömyyden
pohtiminen. Mutta toisaalta, juuri ikuisuuden pohtiminen saa lopulta
kaiken sisältymään itseensä ja kun kaikki menettää
merkityksensä, olemme jopa kokonaan toisenlaisen todellisuuden
äärellä. Olemme niin sanotusti totisesti tulleet maailman
laidalle. Kohtaan, missä tuntemamme kaikkeus loppuu. Tämä on toki
vain kuvainnollista, mutta kuitenkin hyvinkin todellista. Kaikki
tuntemamme ja näkevämme sisältyy tuohon kaikkeuden äärettömään
liikkeeseen ja niinä hetkinä kun näemme tuon liikkeen ikuisen
virran, tulemme sen ”toisen” todellisuuden äärelle. Se ei kuulu
tuohon todistamaamme äärettömään energian ilmentymiseen, vaan se
vaikuttaa olevan kokonaan erillinen tai irrallinen siitä.
Ja
juuri tämä toinen todellisuus on paikallaan ja se todistaa/näkee
tuon liikkeen, muttei itse ole osana sitä. Mihin olemme tulleet?
Yhtäkkiä tämä juuri löytämämme kokonaan tuosta
maailmankaikkeuden liikkeestä erillään oleva todellisuus on
ikäänkuin ilmaantunut tietoisuuteemme, olemattomana ja
näkymättömänä, paikallaan olevana, tuon näkyvän jatkuvana
todistajana. Se tuntuu olevan ikäänkuin korkeampi todellisuus,
toinen ulottuvuus, verrattuna tuohon näkyvään, liikkuvaan
maailmankaikkeuteen, sillä se todistaa ja näkee tuon liikkeen ja se
tuntuu olevan ennen sitä. Liikettä ja näkyvää ei voi olla
olemassa ilman tätä paikallaan pysyvää olematonta. Ja toisaalta
tätä olematonta ei voisi havainnoida edes ilmiöksi, jos ei olisi
näkyvää ja liikkuvaa. Mutta olematon olisi kuitenkin ”olemassa”
ilman näkyvää, kun taas näkyvää ei voi olla ilman näkymätöntä
taustaa.
Tietysti ikuisuus ei voi olla käsite siinä
mielessä, että sen pystyy sisällyttämään mihinkään
yksittäisiin sanoihin tai muotoihin, mutta jollain hyvin aluttomalla
intuiitiolla voimme nähdä sen mahdolliseksi, että juuri tämä
tämä olematon, paikallaan pysyvä on ikuisuus ja äärettömyys.
Toisin sanoen, se on absoluuttinen, lopullinen totuus, ja se on ainoa
sellainen. Mistään näkyvästä ja olevasta ei voida sanoa sen
olevan absoluuttinen totuus, mutta tämä ikuinen olematon on.
Tietenkin absoluuttisessa totuudessa ei ole sanoja tai käsitteitä,
sille ei ole merkitystä miksi sitä kutsumme, sillä ei voi olla
nimeä, mutta niin pitkään kuin kommunikoimme sanoilla ja annamme
niille minkäänlaista merkitystä, tämä olematon on se mitä
voimme kutsua absoluuttiseksi totuudeksi.
Ennenkuin olin
löytänyt tämän lopullisen totuuden (tai silloin kuin pidin siitä
uskosta kiinni, etten ole vielä löytänyt ja etsin lopullista
totuutta), silloin kuin etsin sitä, ajattelin että absoluuttinen
totuus on jotain massiivisen isoa, mysteeristä, käsittämätöntä,
hämmästyttävää. Jotain mitä on mahdoton löytää ja ymmärtää.
Se oli ultimaattinen tehtävä ja tavoite. Siltä se usein tuntuikin
ja kun samanaikaisesti on uhrannut kaiken elämästään tämän
ainoan tehtävän selvittämiseksi, oli hulluus ja sekoaminen
tosiasiallinen tunne- ja olotila. Kun kokee, ettei yksinkertaisesti
voi ja pysty löytämään tätä lopullista totuutta. Mahdottoman
tuntuiseksi sen teki juurikin se oivallus, ettei sen löytäminen ja
oivaltaminen sellaisenaan ollut edes millään muotoa mahdollista.
Toisin sanoen, en tulisi sitä koskaan löytämään, sillä se
etsijä ja potentiaalinen löytäjä ovat sen näkyvän ja liikkuvan
sisällä, kun taas absoluuttinen totuus, jota yritin etsiä, oli
aivan toisessa todellisuudessa, ns. maailmankaikkeuden tuolla puolen
(niinkuin aikaisemmin havainnoillistimme). Kuitenkin Mestarit
kertoivat lopullisen totuuden löytämisen mahdollisuudesta ja sen
etsimisen kannattavuudesta ja että se olisi oikeastaan ainut oikea
hyödyllinen tapa käyttää ihmiselämän aika.
En tiedä
miten se edes tarkalleen ottaen tapahtui, että tämä absoluuttinen
totuus tuli todelliseksi ja ns. löydetyksi. Etsijä ja koko
etsintämatka ikäänkuin hävisi, enkä tiedä hävisikö se
pikkuhiljaa haihtuen vai yhdessä hetkessä, vai molempia. Eikä
sillä ole edes väliä. Ja vaikka voisi väittää, että
absoluuttisen totuuden, äärettömyyden ja ikuisuuden pohtiminen on
turhaa, niin toisaalta juuri se pohdinta on tuonut minut (ei
kenetkään) näiden ”totuuksien” luo. Niistä on tullut
konkreettisia todistuksia haihattelujen sijaan (mikä nyt sitten
ikinä onkaan konkreettista), eikä niitä tai elämäntarkoitusta
tarvitse enää koskaan yhtä vakavasti miettiä. Se on siis
vapauttanut minut. Ja samalla tajuaa, että on ollut koko ajan vapaa.
Taas kerran, tämä koko käyty näkymä on sekä veteenpiirrettyä,
että äärimmäisen tärkeää.
Comments
Post a Comment